Sunday 25 September 2022

10.9.2022 - TANDATANGAN PERJANJIAN RUMAH BAHARU & MASALAH GARA-GARA MR.A!

Pada 5.9.2022 agen rumah telefon aku dan beritahu Sabtu ni (10.9.2022) boleh tak datang untuk 'sign' SPA dan aku tanya dekat mana? Dia jawab dekat Galeri Jualan tempat hari tu aku pergi pilih unit. Lepas tu aku telefon Adik aku dan dia cakap kalau hari Ahad bolehlah dia temankan. 

Lepas tu Adik aku cakap, cubalah tanya Mr.A kalau dia boleh tolong hantarkan. Aku pun cuba mesej Mr.A tapi dia tak baca dan aku telefon. Dia cakap hari Ahad tak boleh ke? Aku cakap nantilah aku cuba tanya agen tu boleh tak tukar hari Ahad.

Dah boleh hari Ahad (18.9.2022) masa sama pukul 11 pagi dekat galeri jualan pemaju di PJ dan Mr.A kata dia boleh hantarkan dan pada 7.9.2022 aku ada mesej dengan Mr.A pada 6.17 petang sebelum tiba-tiba dia telefon aku pada 7.22 petang dan borak dekat 33:36 minit. Tahu dia cakap apa? Dia minta tukar ke minggu ni sebab kerja yang sepatutnya dia buat di Pejabat Pos tak jadi sebab kena printing semula (customer tak puas hati) dan Madam (boss dia) cakap tak sempat siap dalam minggu ni.

Aku cakap nanti agen tu marah lah sebab asyik tukar tarikh, Mr.A cakap suruh tanya dulu dan alau tak boleh nanti suruh aku pergi sendiri. Aku pun mula marah lah sebab aku dah tanya dia dulu kan. Dia yang cakap suruh Ahad depan dan aku pun dah tanyalah agen tu kan. Agen tu orang tengah sahaja dan mesti dia marah sebab asyik nak tukar-tukar tarikh kan.

7.9.2022 pukul 8.08 malam, aku WA juga agen tu tanya boleh tak tukar tarikh dan sebelum tu aku cakap, "Hello...sorry kacau you malam-malam". Dia cuma tanya aku tak free ke pada tarikh 18.9 2022 tu dan aku cakap ya.

Esoknya aku tanya lagi dan agen tu cakap hanya boleh Sabtu ni  (10.9.2022) dan Ahad tiada slot dan aku minta maaf kat agen tu sebab tukar-tukar tarikh. Dia cakap lagi Sabtu ni pukul 10 pagi sebab dia dah tanya peguam pemaju dan aku cakap lagi kalau hari Ahad aku boleh datang kalau Sabtu tak dapat. Agen (Mr. Chin) cakap dia cuba minta dan lepas tu dia hantar mesej ni kat aku...sentap jugalah bila aku baca. Ni semua salah Mr.A bukan salah aku!

Dia punya pasal, aku yang kena sound dengan Mr.Chin walhal aku dah tanya dia dulu sama ada dia boleh hantar aku ke tidak.

"Cik, ini rumah pertama awak, cuma arrange half day untuk sign SPA, kemudian tunggu dapat kunci saje"

Apa kau rasa bila agen rumah mesej macam ni....

9.9.2022, aku tanya lagi dan Mr.Chin cakap, "I dah minta lawyer direct contact to confirm". Lepas tu aku minta nombor telefon peguam tu biar aku je yang telefon dan agen cakap nanti dia tanyakan. Lepas tu dia hantar nama peguam pemaju suruh aku Google dan cari sendiri kat internet!!!

Dia ada kan nombor peguam tu kenapa nak suruh aku cari sendiri! Balik dari klinik dan sambil nak tunggu ke tempat Adik, aku cuba Google dan telefon sendiri pejabat peguam pemaju dan yang jawab tu cakap nanti dia semak dulu dan telefon aku nanti. 

Masa kat tempat Adik, peguam pemaju (peguam yang in charge) pula yang telefon dan cakap nanti dia cuba aturkan untuk aku tandatangan sekali dokumen berkaitan LPPSA sekali sebab dokumen tu pun dah siap. Jadi aku tak perlu datang banyak kali untuk tandatangan dokumen perjanjian yang ada. Aku cakap boleh je sebab senang siapkan semua sekali.

Tak lama lepas tu, peguam LPPSA pula yang telefon (Nabila) dan beritahu suruh datang ke pejabat dia orang untuk tandatangan kedua-dua dokumen sekali (dokumen pemaju & LPPSA). Lepas tu dia beri alamat dan bertempat di Megan Avenue 1, Jalan Tun Razak.

Pada 11.9.2022, Mr.Chin mesej aku tanya aku dah contact peguam ke belum dan dah aturkan untuk tandatangan SPA ke? Aku tak balas pun...hahaha

12.9.2022 - Mr.Chin tanya, "Lawyer ada call?" dan aku cakap, "dah". Yang dia tanya, "Sudah arrange signing SPA?" pun aku jawab dah. Dia cuma balas Ok, baik dan tanda bagus.

14.9.2022 - Mr.Chin tanya lagi, "Cik arrange dgn lawyer signing bila?
Aku jawab, "dah sign last week'. Dia ingat aku tak boleh selesaikan sendiri ke...hahaha Dia kan suruh aku cari sendiri nombor telefon peguam tu.

Akhirnya aku ajak Iqa temankan aku pergi tandatangan dan aku ambil dia kat Taman Dagang dulu. Mr.A tak kisah pun pasal ni sebab ni bukan rumah dia kan. Aku yang belikan jadinya aku kena buat sendiri kalau dia tak nak tolong aku. Dia tak serius pun walaupun dia dah janji dengan aku makanya kenalah buat sendiri dan tak boleh nak harapkan dia.

Alhamdulillah dah selesai tandatangan semua dokumen (sangat banyak sebab ada banyak salinan) dan lepas ni tunggu dapat kunci sehaja selepas 4 tahun sebab pemaju ni dapat pengecualian sebab selalu kena siap dala tempoh 36 bulan (3 tahun) tapi pemaju ni dapat tempoh untuk 48 bulan dan Insya Allah tahun 2026 siaplah rumah tu. Semoga Allah panjangkan umur aku untuk dapat duduk di rumah sendiri dan boleh hias dan deko sesuka hati aku.











CIK @ PUAN NABILA TU KELUAR UNTUK FOTOKOPI IC AKU, KITA ORANG AMBIL GAMBAR DULU SEBAB TINGGAL KITA ORANG SAHAJA SEBAB TADI ADA RAMAI JUGA YANG DATANG UNTUK TANDATANGAN DAN KEBANYAKAN DATANG DENGAN PASANGAN....




BANYAK SALINAN DAN BILA CIK NABILA TU ADA LAGI TAK BETUL TANDATANGAN AKU....HAHAHA








 Ada lagi gambar dekat telefon Iqa dan nanti aku letak di entri yang lain pula.

No comments: