Friday 19 November 2010

MAKANAN TRADISIONAL

Gambar2 di bawah ni merupakan makanan tradisional India. Kenapa India? Sebab aku dok cari idea utk 'projek' baharu aku dan dalam salah satu bab ada watak gadis India/Mamak dan Sikh jadi adalah makanan tradisional dia orang.
Saja aku cari apa namanya kat DBP (aku ada kamus dewan edisi ketiga jer...dorang dah terbit edisi keempat punyer) jadi kenalah pastikan ejaannya betul. Cari kat google kuarlah gambar2 sekali.
Alang-alang dah jumpa tu letak ajelah kat blog ni...pada sesiapa yg tahu tu boleh 'berkenal-kenalan' dgn makanan ni. Aku pun biasa makan walapun tak selalu.


jalebi (manis giler!)
laddu
halwa suji (campuran berries kering spt cranberries, strawberries serta ceri, cashewnutsdll bahan lain)

vadai kacang dal (parupu vadai)

ulunthu vadai (kacang dal putih)
(mak aku panggil kuih lubang tengah jer)

putu mayam (cecah dengan gula merah atau kelapa parut)

tosai

capati (aku suka makan dengan gula biasa tu...lagi sedap)

nasi daun pisang (ni aku tak pernah makan lagi)

papadom ke papdom bendanya sama juga
(ada juga dlm bentuk segi empat kecik2)

chutney (acar bawang)

acar carrot
acar kelapa

acar pudina
(selalu kalo makan roti nan dgn ayam tandoori adalah benda ni)
acar tomato
(abah aku selalu makan acar mangga...tapi sorrylah aku tak makan benda nih)

acar tomato hijau

No comments: