Monday 2 April 2012

CAKERAWALA KITA

Teringat zaman sekolah dulu aku memang teruja untuk membaca dan mengetahui akan dunia cakerawala kita dengan lebih mendalam. pantang ada di mana-mana sahaja tak kira majalah, koran..opss!!! surat khabar ataupun bahan ilmiah di perpustakaan sekolah pastinya menjadi santapan mata aku. Seronok melihat keindahan alam ciptaan-Nya. Planet, Buruj, Matahari, Nebula, Komet, Asteroid, makhluk asing di Marikh, Bima Sakti, Galaksi Elips dan yang sekelompok dengannya.


Capricorn (♑) merupakan zodiak kesepuluh daripada dua belas tanda-tanda zodiak astrologi dan ianya berasal dari buruj yang mempunyai nama yang sama, iaitu buruj Capricorn.

Individu yang lahir ketika matahari berada di tanda ini dikenali sebagai "individu Capricorn". Capricorn dianggap sebagai zodiak feminin oleh ahli astrologi dan ianya dijajah oleh planet Zuhal. Nama sanskrit bagi Capricorn dalam astrologi Hindu ialah Makara.





Bintang Capricorn...aku berbintang ini

Buruj Pari kerana bentuknya seperti Ikan Pari. Satu-satunya buruj yang aku pernah tengok dengan mata kasar aku di langit pada suatu malam tidak lama dahulu. Tenung punya tenung perhati betul-betul memang buruj Pari tapi aku nampak sekejap je lepas hilang.



Buruj ni digunakan sebagai penentu arah kiblat pada zaman dahulu.


Komet Hale-bopp


Komet yang laju menjunam ke bumi




Nebula


Rupa Buruj Belantik


Buruj Belantik


Planet-planet di Sistem Suria kita








Taburan jutaan bintang-bintang di angkasa raya

No comments: