Tuesday 15 September 2015

ABAH MENINGGAL: 3 TAHUN SETELAH....

Masa aku umur 5 tahun...comel tak...?
Melawat Muzium Negara..kebetulan ada pameran mumia... lepas dari tengok mumia tu terus aku demam teruk. Rupa-rupanya kena sampuk dek mumia tu....hahaha. Benda-benda macam tu memanglah ada penunggunya dan 'keras'.
Kenangan di Taman Tasik Permaisuri. Masa ni famili aku dok kat Flat Sri Kota yang 17 tingkat tu...sekarang dah down grade jadi 5 tingkat saja...
Kali kedua sambut ulang tahun secara besar-besaran. Kali yang pertama masa umur aku 5 tahun dan buat dirumah orang yang jaga aku tu. Yang ni surprise dari mak dan abah sebab tiba-tiba saja muncul kat sekolah siap bawa kek...coklat dan makanan lain. Lepas majlis ni cikgu aku siap pesan kalau ada sesiapa yang buat majlis hari jadi macam Norrehan suruh mak ayah bagitau cikgu dulu. Sekurang-kurangnya cikgu boleh prepare apa yang patut. Dah lah hari tu kita orang makan nasi goreng je dan jujur sebenarnya nasi goreng tu TAK SEDAP!!!
Hari terakhir aku sebagai pelajar sekolah di SMK Datok Lokamn. Menariknya abah aku...kakak aku yang dua orang tu dan adik aku yang sorang tu (memang ada sorang je pun) bersekolah di sini. 5 beranak dari 2 generasi yang awalnya sekolah ni hanya untuk pelajar lelaki sahaja sebelum menjadi sekolah bercampur (lelaki & perempuan)
Dari 'kecik' sekarang dah 'besar'
Kenangan raya di rumah Mak Tok. Abah aku dah kerja di rumah arwah ni (beliau meninggal beberapa bulan lepas abah aku 'pergi') sejak aku belum lahir lagi...bayangkan berapa lama abah aku dah berkhidmat dengan beliau.
Memorabilia terakhir di pagi Syawal. Sebenarnya hajat nak ambil gambar satu famili ni dah lama dirancangkan dan siap nak pergi kedai supaya dapat ambil gambar yang hasil yang lebih profesional tapi senyap begitu sahaja. Hinggalah semua sepakat nak pakai baju warna biru di di pagi raya dan ambil gambar tapi sayang seribu kali sayang sebab kakak aku yang sulung tiada dalam gambar. Sejak berkahwin di pagi raya mesti dia akan ke rumah mertuanya dulu dan bila dah tengahari barulah sampai kat umah mak abah. Waktu tu memang 'adalah' yang nak berbaju kurung  kan!!!

Diam tak diam dah 3 tahun berlalu dan 3 kali raya tanpa abah di sisi kami sekeluarga dan 3 kali juga aku tak pernah ada gambar di pagi raya. (selalu excited nak ambil gambar di pagi raya).

AL-FATIHAH
HJ. MOHD NOORDIN BIN HJ. MOHD BASHEER
5.10.1955 - 15.9.2012

No comments: