Thursday 24 April 2008

KISAH NOVEL 2

Novel yg aku rasa 85% ada kena mengena dgn diri aku pd suatu ketika dulu dr pelbagai segi. Aku bg contoh sikit nama heroin ni Raihan ala lebih kurang dgn nama aku jer Rehan, hero plak nama Firdaus hmmm menulis dgn tgn kidal same gak dgn aku & bnyk lagi ler tetapi benda tu kebetulan sama dgn situasi aku pada masa tu. Baca sinopsis x jelas sangat novel ni pasal apa. Tapi satu hari ada makhluk yg gatal tangan gi buka pembalut novel ni kat MPH; aku tgk dh buka aku pun selak2 nk tau best ke tak. Aik! Raihan! Tak tunggu lama dh esok lusa aku terus beli excited nk baca. Pasal buku ni tersangatlah best bg aku so 5 bintang utk Seindah Senyummu Kasih!!

Kalau sume nk tahu ni dia novel pertama aku singkatan drpd NORREHAN jadi NOHAN huahuahua!!! Nk tau best ke tidak kenalah baca dr awal sampai habis. Yg ada rama2 tu aku saja tampal stickers kat situ coz cover dia putih jer...nampak suram & x berseri. Ni kisah keluarga aku dan pengalaman hidup waktu kecil dgn macam2 kerenah.

Koleksi karya Damya Hanna cuma novel Bicara Hati x sempat letak sekali ada member pinjam plak. Kiranya sume karya dia setakat ni aku ada. Same gak mcm novel Kak Aleya Senafas Rindu ni aku beli drpd pesta buku thn lepas sampai thn ni x habis lg. Dh baca sikit tapi rasa macam lambat sgn penceritaannya jadi terperap je jawabnya. Sejak Saat Cinta Bersemi jalan ceritanya mula krg menarik minat aku dan berterusan hingga ke Rela Kumenanti. Ternyata Cinta ni x tau plak ok ke jadi perhiasan lg. Ni pendapat aku so x sama dgn pendapat yg lain mungkin ada kata bagus, menarik bla..bla.. secara rasionalnya aku rasa kalau yg baru ni pun x berjaya menarik minat aku nampaknya hi hi bye bye jer lah...(sorry Kak Damya tpi tu yg saya rasa bila baca). Mesti ada yg kata dah tau x best kenapa beli juga novel yg baru...sebab aku rasa sinopsis tu dh cukup utk 'memaksa' aku membelinya dan dua novel terawal tu bg saya 5 bintang! So think about it!

Yang special sikit drpd Norhayati Berahim yg mana bnyk karyanya berada dlm koleksi aku. Cara pengolahan yg menarik. Dan juga biasanya menceritakan sesuatu yg aku tidak tahu selama ini seperti dlm Air Mata Kasih tentang kedai kucing. Aku memang x suka kucing so dari situ aku dpt tahu macam mana perasaan org yg sukakan kucing ni. Teguh plak pasal kerja di kilang dgn istilah2 yg aku sendiri pun x pernah dengar dan tahu sebelum ni.Sinopsisnya juga bnyk2 membantu. Bila baca pun rasa seronok jer. Cuma sejak menerbitkan novel sendiri aku x nak ambik risiko beli novel yg aku x tau jalan ceritanya. Sinopsis sikit & mcm berkias2 plak jadi x berapa minat nk beli. Ada part yg sedih bila kita menghayati jalan ceritnya kita pun rasa seidh sekali begitu gak dgn rasa marah, geram, suka, semuanya 'rasa'
# Apa2 pun ni sume pengalaman yg aku nak kongsi dgn mereka yg sudi menjengah ke blog aku yg x seberapa ni. Pengalaman sebagai seorang pembaca dan pengalaman sebagai seorang penulis (hmmm...)
# Aduh, korang tertipu rupanya!! Minta maaf ye saja nk gurau-gurau di hari Khamis yg mulia ni...jangan marah. Novel NOHAN tu sebenarnya bukan aku yg tulis kebetulan jer nama penulis nye sama dgn nama aku plak!!! Sorry yer



No comments: