Wednesday 11 February 2009

DAH BELI TAPI TAK BACA

Cantikkan cover novel2 ni tapi sayang walaupun dah lama aku beli tapi masih tak dibaca2 lagi. Tak taulah kenapa jadi camni. Buat masa sekarang aku malas nak baca novel yang tebal camni...penat nak habiskan kecuali novel yang aku betul2 teruja nak baca seperti karya terbaru Zaifuzaman Ahmad, Bila Lampu Padam dan karya Aina Emir, Nama aku N. Salah satu sebabnya hampir sume karya Zaifuzaman ni aku dah baca dan miliki dalam koleksiku manakala novel kedua tu nama aku pun mula dengan huruf N :)
Ada novel ni yang aku beli masa pesta buku 2006 baca sekerat jalan dan terus tutup buku jadi hiasan kat dalam almari. Tema utama ialah cinta dan jalan ceritanya sekarang hampir serupa jer berbeza dengan waktu mula2 aku minat baca novel ni. Kebanyakkan novel sekarang mempunyai plot yang hampir serupa antara satu sama lain menyebabkan aku kurang minat biarpun covernya cantik dan novelisnya kesukaan aku. Tapi ni pendapat daripada pembaca yang tak seberapa seperti aku..lainlah kalau peminat setia novel Melayu yang mana pendapat mereka akan diambil kira para novelis di luar sana.
Apa2 pun aku cuma berharap agar ada sesuatu yang baru akan ditampilkan oleh novelis di luar sana. Aku tahu bukan mudah untuk menggarap idea dan mengolahkan menjadi suatu cerita yang tebalnya beratus-ratus mukasurat ditambah lagi kekangan yang lain. Untuk menulis cerpen pun kadang-kadang bukan mudah untuk penulis amatur seperti aku walaupun pernah ke Minggu Penulis Remaja 2002. Kira ni sesi luahan pendapat jer.

1 comment:

[Fadilah Diyana] said...

kak rehanz,saya rasa akak kena habiskan ternyata cinta...sebab mula2 saya baca saya rasa mcm akak rasa...tetapi pernialaian saya tu terlalu awal...last2 bila dah terperam lama,saya nampak ada ura2 kata nak sambung crita watak (bukan hero) dalam novel seterusnya...pastu saya try habiskan coz nak tau ending yg sebenar...time tu baru saya sedar best gak novel ni...

pasal plot tu,bagi saya tgk pada keadaan...jgnlah copy yg sama sgt tp saya memang paling xske ending sedih mcm kebanyakkan novel creative...(tp kadang2 saya baca gak cuma penat2 baca last2 sedih)sob2....tapi ni pendapat sayalah...sorry if ada yg xbersependapat...