Monday 30 June 2008

PENAWAR DIRI

Assalamualikun wbt... bilamana kita dilanda pelbagai ujian dan dugaan hati ini selalu saja merintih.... dan pelbagai persoalan timbul dibenak hati sanubari kita...


KENAPA AKU DIUJI?
"apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan (saja) mengatakan: "Kami telah beriman", sedang mereka tidak diuji lagi? Dan sesungguhnya kami telah menguji orang-orang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang dusta"
(Surah al-Ankabut: ayat 2-3)


KENAPA AKU TIDAK DAPAT APA YANG AKU IDAM-IDAMKAN?
'boleh jadi kamu menbenci sesuatu, padahal ia amat baik untuk kamu, dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu: Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui"
(Surah al-Baqarah; ayat 216)


KENAPA UJIAN SEBERAT INI?
"Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya"
(Surah al-Baqarah: ayat 286)


RASA KECEWA?
"janganlah kamu bersikap lemah, dan janganlah (pula) kamu bersedih hati padahal orang-orang yang paling tinggi darjatnya, jika kamu orang-orang yang beriman"
(Surah al-Imaran:ayat 139)


BAGAIMANA HARUS AKU MENGHADAPINYA?
"Hai orang-orang yang beriman,bersabarlah kamu dan kuatkanlah kesabaranmu dan tetaplah bersiap siaga di perbatasan negerimu dan bertaqwalah kepada Allah agar kamu beruntung"
(Surah al-Imran:ayat 200)


"dan mintalah pertolongan kepada Allah dengan sabar dan shalat. Dan sesungguhnya yang demikian itu sungguh berat kecuali bagi orang-orang yang khusyu' "
(Surah al-baqarah:ayat 45)


APA YANG AKU DAPAT DARIPADA SEMUA INI?
"Sesungguhnya Allah telah membeli dari orang-orang mukmin, diri dan mereka dengan memberikan syurga untuk mereka"
(Surah at-Taubah:ayat 111)


KEPADA SIAPA AKU BERHARAP?
"...cukuplah Allah bagiku; tiada tuhan selain Dia. Hanya kepada-Nya aku bertawakkal. Dia adalah Tuhan yang memiliki Arasy' yang agung"
(Surah at-Taubah:ayat 129)


AKU DAH TAK DAPAT BERTAHAN LAGI!!!!!
"...janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnya tidak berputus asa dari rahmat Allah melainkan kaum yang kafir"
(Surah Yusof:ayat 87)


semoga segala persoalan dan rintihan yang melanda jiwa dan sanubari kita terubat dengan janji-janji Allah... sesungguhnya pada kitab suci Al-quranlah tempat kita merujuk segala permasalahan... kerana ia adalah penawar... penawar untuk kita... marilah kita kembali kepada Al-quran... kembali mengamalkan ajaran yang terkandung sepenuhnya

No comments: