Tuesday 28 June 2022

BERSIHKAN RUMAH BAHARU - 25.6.2022 & MASUK RUMAH BAHARU - 27.6.2022 (BHGN 1)

25.6.2022 - PERGI BERSIHKAN RUMAH BAHARU.

Aku ajak Adik, Iqa dan Iman. Lepas tu Adik dia tak larat dan ok okey sajalah tak kan aku nak paksa pula kan. Lepas tu lepas Iqa dah balik dari Kumon, aku dan Iman nak pergi ambik dia, Adik nak ikut pula. Aku ok je kalau Adik nak ikut.

Mula-mula aku ingat nak cuci rumah tu tapi Adik cakap rumah tu dah bersih. Jadi aku nak mop sahaja dan minta dia orang lap grill dan tingkap yang ada. Sudahnya aku seorang yang mop satu rumah tu dan dia orang adalah tolong lap dan aku pun tak tengok bahagian mana yang dia orang lap. Lepas tu nak sapu tapi penyapu dan penyodok tak adalah pula (yang lama aku dah buang sebab nampak kotor).


BEKAS ENGSEL PINTU - INGAT NAK BUAT JUGA NANTI


NAK SURUH MUHD AZANKAN MACAM MUSTAHIL JE KAN, JADI AKU MINTA IQA TAPI DIA TAK NAK PULA. SUDAHNYA AZAN GUNA YOUTUBE JE. JANJI ADA KAN!






DAH SIAP, KITA ORANG NAK BALIK DULU YER!


LEPAS NI TAK ADALAH NAK NAIK LIF KAT PM2 LAGI DAH...

PASUKAN PEMBERSIHAN HARI NI!


27.6.2022 - HARI PINDAH

Kebanyakan barang-barang ni aku kemas sendiri dan ada sikit Iman tolong. 95% aku kemas sendiri, bukan ada yang nak tolong pun kan!

Dah lah nak pindah ni pun ada dugaannya. Aku guna khidmat Syarikat Jom Pindah yang aku jumpa dekat FB. Ada dua pilihan sama ada Jom Pindah atau AbangLorry.com.my tapi yang AbangLorry ni lambat balas.

Aku booking untuk pindah barang tu pukul 10 pagi tapi orang tu telefon cakap pukul 11 pagi. Okaylah. Hari kejadian tu tu telefon lagi beritahu lori yang nak ambil barang aku tu rosak pula! Dari pagi tukar ke pukul 3 petang! Lori yang lain dah keluar ke destinasi masing-masing. Pukul 3 tunggu tak sampai pula. Pemandu tu telefon dan bila aku telefon balik tak dapat pula. Lepas tu aku cuba lagi sekali. Pemandu yang sepatutnya datang 'breakdown' pula dan dia orang terpaksa hantar orang lain dan orang lain tu pula kena hantar barang kat tempat lain dulu.

Aku beritahu kalau datang lambat sangat nanti dia orang tak boleh masuk sebab ada had waktu untuk masuk. Dalam pukul 5 petang baharulah dia orang datang dan tambah lagi seorang pekerja menjadi tiga orang untuk cepatkan kerja.

Lepas dah sampai tu (aku naik Grab dulu sebab nak sapu rumah tu dulu, hari tu kan mop sahaja) dan bila dia orang hantar barang, salah seorang tu tanya ada beritau ke kena naik tangga. Aku cakap adalah, nak bagi alamat semua kat orang yang aku berurusan melalui WA tu dan dia tak cakap apa pun. Yang angkat barang tu cakap kalau naik tangga kena tambah duit, RM20 untuk setiap tingkat. 

Aku cakap aku tak tahu pun dia tak ada cakap apa-apa pun tapi bila nak bayar tu aku kenalah bayar untuk tambahan naik tingkat tu sekali iaitu RM260 dan bagi duit minum untuk tiga orang tu. Berpeluh-peluh aku tengok dia orang angkut barang dan ada yang berat-berat juga kan macam kontena baju-baju aku dengan buku-buku.

BARANG KAT BILIK KECIL & BILIK MAK AKU LONGGOK DEKAT DEPAN




NI NAMANYA ALMARI PUAKA - AKU TAK BAWA KE RUMAH BAHARU


TINGGAL SEORANG, KEMAS SEORANG DAN SEMUANYA SEORANG SAHAJA - SEDIH KOT!



AKU TERUS KEMAS PADA HARI YANG SAMA DAN SETIAP BILIK AKU LETAK BARANG BIAR AKU MASUK KESEMUA BILIK SETIAP HARI SEBAB AKU TIDUR DI RUANG TAMU (KAT SITU SAHAJA ADA KIPAS)


BARANG YANG AKU NAK BELI


NAK BELI TAPI MACAM TAK BERBALOI PULA KAN!

CARI DEKAT FB - MACAM TAHU-TAHU SAHAJA YANG AKU TENGAH CARI LORI SEWA...MUNCUL PULA TIBA-TIBA MASA AKU TENGAH SKROL KAT FB



INGAT NAK AMBIL KOTAK BESAR NI TAPI ADUK AKU CAKAP TAK PERLU PUN.

No comments: