Sunday 17 July 2016

OPEN HOUSE KE? - 17.07.2016

Adik aku buat makan-makan a.k.a. open house untuk kawan-kawan dia sekaligus dijemput keluarga pak cik aku dan Kak Safura sekeluarga (mak aku pernah jaga anak dia dulu)


DALCA
DAGING MASAK HITAM

AYAM MASAK MERAH
JELATAH

NASI BRIYANI
KARIPAP
AGAR-AGAR KOKTEL

TEMBIKAI

AGAR-AGAR GULA MERAH + AGAR-AGAR MERAH
KEK LAPIS SARAWAK
KEK KOPI
KUIH CARA BERLAUK
TADA!!!
KUIH RAYA PUN ADA TAU!


Lepas selesai majlis, makanan yang ada masih banyak berbaki dan kita orang buat keputusan untuk memberikannya kepada sekumpulan gelandangan yang pernah kita orang jumpa si sekitar KL. Bermulalah sesi bungkus membungkus.....

KUIH RAYA
LAUK-PAUK
NASI
TAMBAHAN KUIH RAYA

DAH SIAP MEMBUNGKUS

REZEKI UNTUK DIA ORANG PADA MALAM NI

Kebetulan masa kita orang sampai (aku dengan abang ipar & adik aku je yang pergi) hari mulai hujan. Walau pun, rebas tapi bila nampak abang ipar aku berhenti dan keluarkan plastik makanan tu, berduyun-duyun yang datang. Sayunya hati melihat keadaan mereka sedangkan kita orang sampai tak habis nak makan (mungkin yang lain juga begitu kan!) 

Cumanya dalam keadaan kami yang ingin berbagi makanan dengan golongan ini, kita orang terlupa untuk sediakan air minum. Masyaallah!! Memang terlupa sungguh dan mungkin dikesempatan lain (mudah-mudah diberikan rezeki yang lebih lagi) kita orang akan lebih peka dengan isu ini. Kasihan ada yang makan tapi tak ada air nak minum.... maafkan kami di atas kekhilafan yang tidak disengajakan ini.

Bukan niat nak menujuk tapi sekadar berkongsi 1001 cerita. masih ada yang tidak berumah, masih ada yang tidak bersekolah, masih ada yang tidak ada punca pendapatan dan mengharapkan ihsan dari yang lain di zaman kita sedang menuju ke Wawasan 2020 dan zaman teknologi siber.


# peringatan untuk diri sendiri sebenarnya!!!







No comments: