Tuesday 12 January 2016

AUDIT ISO 2016












Mula-mula cuak juga sebab ada 1 fail kerja tanah  utk kaw. aku yang diambil. Juruaudit pula nak fail yang dah melebihi tempoh yang ditetapkan. Dia orang nak tahu kenapa lambat? Apa masalahnya? Di mana prosedur yang mengambil masa? Kalau nak ikut pada minit pada kertas minit tu, fail tu bukan tersangkut kat aku tapi nama aku akan terjebak sama kalau TA/JA 'sangkut'.

Masa tu aku ingat memang akan kena OFI (Opportunities for Improvement). Sikit tentang OFI ni:

"As human being, we make mistakes, something unavoidable. What we have to realize is that our own mistakes, as well as the mistakes of others, are the main contributors in helping to improve ourselves every day."

 -daripada http://www.onquality.info

Kalau dapat NCR (Non Conformance Report) @ ketidakakuran, lagi parah sebab tu dikira kesalahan besar dan juga boleh jadi penyebab Majlis tidak dapat memperbaharui Sijil ISO tersebut. Memang akan dapat surat cinta' lah sebab aku pernah tolong buatkan 'surat cinta' tersebut kepada staff di jabatan aku.

Alhamdulillah nasib baik bila bos a.k.a pengarah aku bagitau yang jabatan kitaorang TIADA OFI @ NCR. Lega rasanya....fuh!!!

No comments: