Thursday 10 December 2015

DUKUNG ANAK & KUNDUR

Korang kenal tak dengan pokok kat bawah ni. Dulu masa kecil-kecil aku selalu main masak-masak guna pokok ni. Bijinya yang kecil-kecil kat bawah daun tu kita orang ambil dan gigit. memang pahit lah rasanya kan! Suka-suka je kita orang entah pokok apa main sebat je buat main. 

Bila dah besar ni baharulah tahu yang ni sebenarnya pokok dukung anak dan merupakan pokok ubat yang mana selalu digunakan untuk mengubati nak-anak yang selalu kencing malam serta untuk penyakit kuning  (baby selalu dapat sakit ni).

Dan aku post ni sebab anak kakak aku kena demam kuning dan bacaannya agak tinggi. Daun pokok dukung anak ni direbus dan dibuat mandi sementara buah kundur untuk diminum.



Yang ni kakak aku yang kedua ambik kat tepi jalan (memang selalu ada kat tepi-tepi jalan pun!)
Kali pertama aku ambik
Yang ni aku ambik kali kedua.
Banyak tak!
Buah kundur - rebus air dan bagi baby minum tapi jangan bagi banyak-banyak.

No comments: